fredag 28 september 2007

Ett vykort från Moskva














Skickar här ett litet vykort från Moskva. Hösten har tagit en god form här. Många tänker Moskva som kallt men faktum är att om man kikar en sväng på kartan så ligger Moskva i höjd med Köpenhamn och är bra mycket varmare på sommar och höst.
Trafiken är galen men gåslever är gott. Något jag käkade under kvällen: Rysk Gåslever, tänka sig!
Har ägnat en del tid åt sightseeing, staden är enorm och det tar långt tid tills man gått ifrån att vara turist.

Mitt största bekymmer de närmaste dagarna har varit att ryssarna VÄGRAR sätta på AC:n i bussar och bilar. Jag blir vansinnig. Varför detta fenomen? Vi sitter i en buss. Extremt varmt. Vi har suttit i denna buss i ett tag och när det blivit så varmt så jag håller på att avlida och svettlökarna växer kraftigt under armarna då frågar nån om det finns lite luft han kan sätta på, okej säger chauffören och sätter i min förvåning på en AC som jag inte trodde fanns. Är alla martyrer bara för att de har haft en rysk uppväxt? Men för det så ska väl inte en stakars svensk bli drabbad. Fan jag har varit här i tre dagar och börjar redan bli cynisk.

Nästa bild är Moskva:s universitet, en mäktig byggnad och det är gratis… OM man får högsta betyg på alla fyra inträdesproven, om inte så får man fortfarande studera men då kostar det $5000 om året, en bra motivation hehe.













Efter detta: en klassiska bilden som alla har sett på framsidan av sin geografibok eller i national geographic: extremt tråkigt (har varit inne ett par gånger), nämligen: Vasilijkatedralen på röda torget från 1561. Byggdes av Ivan den förskräcklige (inte personligen men på orders). Det enda intressanta är väl att den byggnad som väljs att användas i alla läroböcker är en av dem som byggdes av en trevlig mördare som dessutom stack ut ögonen på arkitekten. NICE. Å andra sidan har det mesta av kulturellt värde i det här landet att göra med döda människor på ett eller annat sätt... hmm, kulturen borde kallas för dödskulturen i det här landet hehe.














Ska knalla förbi den balsamerade Lenin nån dag, om man får fota så ska jag bjuda på nöjet och ska in på Kreml på Söndag där har det dödats MASSOR med människor. FETT!

Nu ska jag sova

Ciao

Joakim Trolle-Lindgren
http://joakimtrolle.wordpress.com/

5 kommentarer:

Anonym sa...

баблосика всё стоит, солнце моё

Joakim sa...

Jag talar engelska och svenska

The 2.0 Jennie sa...

Jobbigt med så mycket dötid :P

mowa sa...

Vilka bilder. Suckar avundsjukt!

Anonym sa...

Joakim du vet att du kommer att få vara med på redovisningen imorgon via direktlänk från Ryssland. Utan dig klarar vi oss ej. Grupp J