lördag 22 september 2007

A LONG TAIL - det senaste om J-gruppens äventyr

Lördag kväll, och det känns fortfarande som en söndagsmorgon. En sådan där jobbig söndagsmorgon när man önskar att ens huvud satt på någon annans kropp och man ingår horisontell symbios med sin soffa. Med andra ord var gårdagen fantastisk och idag får jag stå mitt kast. Kvällen tillbringas i hemmets lugna vrå, långt från allt vad heter nattliv, dansgolv och farligt goda bubblor.

Att tala på sprit* gjorde jag och min "projektgrupp 3", eller "The J-Group" som vi i större sammanhang kallas, byråbesök på Mahir PR igår. Hur kul, ispirerande och informativt som helst!

Det började med en promenad från MI till Kammakargatan 9A, där det förvisso inte makas så mycket kammar, men däremot en hel del PR i ett modernt och luftigt kontorsklimat på andra våningen.

Vår störtsköna IV (interview victim) hette Anders Edholm och lyckades öveträffa allas våra förväntningar när det gällde att svara på frågor. Och göra oss hungrigt nyfikna på PR-branschen!

Kortfattat kan man beskriva Mahir såsom Anders själv gjorde, "en lifestyle-byrå med digital spets" där pr-konsulterna jobbar med traditionell PR, men helst i nya medier. De var bland de första att inse marknasmöjligheterna med bloggar och jobbar mer "hands on" än strategiskt och genomplanerat (hands off??).

Värdeinfo för oss studentkalvar som om två år släpps lösa på fältet, kan ju vara det som Anders talade om när det gäller framtida kompetensbehov. På Mahir letar man i alla fall efter streetsmarta, kreativa människor som inte är så renodlade strateger men gärna välvässade trendspanare och proffsiga surfare i webbens värld. I övrigt efterfrågas allmänbildning och har du spetskompetens inom något område är du het. Är du kille är du superhet eftersom branschen är fattig på manlig kompotens...eh, jag menar kompetens. Förstås.
(Grattis Erik, Gustav, Peter, Mario och Joakimarna!)

Själv blir jag otroligt sugen! På praktik. Förstås.
** Kopplingen mellan spriten och vårt byråbesök får ni gärna komma med kreativa gissningar på i kommentarforumet. Obs! Det finns två rätta svar. Eventuell vinnare i denna högst informella tävling kommer att utses inom rimlig tid, publiceras här på sajten, belönas med ära och superlativ och slipper betala skatt.


För övrigt skulle jag jättegärna, om jag råkade ha 3950 kr exklusive moms över i bakfickan, ägna min onsdag åt denna reklamkonferens. Spana in dagsschemat!

Tack för att ni noterar att detta är det nyamedier.blogspot's första officiella inlägg som faktiskt säger någonting om någonting som vi sysslar med på utbildningen ;)

/Med vanlig hälsning - kram, vink, ta-i-hand, puss på kinden(??)
Jennifer

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu har du chansen Jennifer... gå in på PingPong och anmäl dig!

Min gode vän på Dataföreningen Kompetens har erbjudit oss några platser till ett mycket förmånligt pris.

Det finns några platser kvar...