söndag 23 september 2007

Varför säger man ens en tid?

Jag började förbereda inför kvällen redan vid fem, de hade sagt att de skulle komma vid åtta, men så säger man ju bara. Innerst inne vet jag att de kommer börja trilla in närmare nio. Jag ville ändå ha allt klart till åtta ifall nån skulle tänkas komma i tid. Popcornen poppades, chipsen hälldes upp och klockan blev åtta. Det är tyst i trapphuset, ingen kommer!



Klockan går, jag öppnar min bag in box, bjuder Pepsi (min hund)på chips och tar några själv. Jag är vid det här laget jävligt otålig. Sätter på musik på datorn, försöker intala mig själv att nu jäklar är det fest! Klockan närmar sig halv nio, ingen kommer, mobilen ligger tyst på bordet inte en kotte har en tanke att ringa mig. Jag börjar bli ännu mera otålig, tar några klunkar vin, skrattar högt för mig själv åt bruden som är med i "Deal or no deal" på tv. Hon bär en aftonklänning med hängiga tuttar och alldeles för stor rumpa för min smak. Hon har dessutom fullt tjå med att hålla nacken spänd för att hennes feta hår ska ligga kvar på ryggen. Ush... men det är inge kul att skratta åt henne och inte kunna få skratta med någon. Försöker förklara för Pepsi men det är dålig respons. Faaan, nu blir jag riktigt otålig, fyller på glaset, höger musiken och muttrar för mig själv, "skit kul fest"... Klockan är nu närmare kvart i nio och inte först då flyger ytterdörren upp och in kommer mina efterlängtade gäster. DET VAR FAAAN PÅ TIDEN!



Sophie du kanske känner igen dig i det här, man gör sig klar flera timmar för tidigt och sen sitter man bara och väntar otåligt på att gästerna ska komma och man vet ju att den utsatta tiden aldrig är den tiden gästerna kommer. Varför säger man ens en tid? Man kan lika gärna säga att vi ses ikväll. Eller? Det är ju i och för sig skönt att veta ungefär när de tänkt komma, men är det då en timme hit eller dit som gäller? Middag hos mig sju imorn, så dyker gästerna upp klockan sex då jag står framför spisen iklädd endast underkläder och en stekspade i handen. Njae...då får nog gästerna hellre vara lite sena...



/ En jävligt otålig värdinna

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag är en sån som telefonterrar folk om exakt posision innan hembjudningen. De får gärna vara max 15 min sena (om jag är klar i tid förstås, är jag sen kan de vara hur sena de vill), men aldrig, jag upprepar aldrig tidiga. Då öppnar jag inte och låtsas att inte vara hemma för tillfället. Klart slut.